Deze spirituele eigenschappen van bloemen zijn over de hele
wereld bekend. Zij werden verbonden aan of synoniem met Goden en Godinnen, en
bij het gebed gebruikt. Soms heel direct als het gebed zelf. Dat voel je nog
steeds aan bij sommig ikebana-werk. Of bij de bloemen die worden gegeven aan
een dode. Bloemen die in een kerk worden gezet. Of de bloemen die je krijgt van
een kind.
Dat bloemen een spirituele betekenis hebben werd vroeger
niet vreemd gevonden. En nog steeds, worden altaren in India versierd met
bloemen die horen bij de Godheid die vereerd wordt. 'The Mother', die in de ashram van sri
Aurobindo leefde, wijdde zich totaal aan
de spirituele kracht van bloemen. (Je kent waarschijnlijk wel de
wierrookstokjes van 'the Mother', maar haar kennis van bloemen ging heel veel verder en dieper
dan dat). In onze cultuur is het gebruik
van bloemen als gebed misschien wat weggezakt. Toch kun je ook hier, met name
in Limburg, nog bloemen bij Maria kapelletjes zien staan, die door mensen uit
de buurt ververst worden.
Een heel mooi voorbeeld van
bloemen als gebed in onze eigen christelijke cultuur is te vinden in de
OLV kerk aan de keizersgracht in Amsterdam. In deze kerk is de litanie van
Loreto in bloemen verbeeld. In deze de
litanie wordt Maria
aangeroepen met al haar officiële titels en worden haar (vele) namen genoemd. De litanie is van zeer oude oorsprong en mogelijk ontstaan bij het heiligdom van Loreto. Aan dat
vermoeden dankt zij haar naam. De litanie wordt gebeden aan het einde van de Rozenkrans maar
ook bij het Marialof In de katholieke kerk is het lof een gebedsdienst met zang waarbij niet alleen Maria, maar ook het allerheiligste, de hostie na de consecratie, aanbeden wordt. In deze kerk in Amsterdam is op de betreffende
muurschilderingen te zien dat aan elke naam van Maria een bloem is verbonden.
Ik ben al geruime tijd bezig deze verbindingen tussen
bloemen en de namen van Maria te onderzoeken.
Een enorm werk, zeg maar gerust een studie, waarbij de verbinding tussen
godinnen en bloemen, later de verbinding tussen Maria en bloemen, en de sprituele betekenis van bloemen in meer
universele zin zoals hierboven bedoeld
aan de orde zijn. Op dit blog zal ik meer hierover schrijven.
Toch is wat mij het meest boeit, de spirituele ervaring met bloemen van mensen in deze tijd. Deze directe ervaringen zijn herkenbaar voor iedereen die het overkomt. Bloemen, natuurbeleving, en de daarin ervaren schoonheid en heelheid brengen mensen in contact met hun eigen ziel en die van anderen.
Toch is wat mij het meest boeit, de spirituele ervaring met bloemen van mensen in deze tijd. Deze directe ervaringen zijn herkenbaar voor iedereen die het overkomt. Bloemen, natuurbeleving, en de daarin ervaren schoonheid en heelheid brengen mensen in contact met hun eigen ziel en die van anderen.
Op de afbeelding staat de meloenplant, die hoort bij de naam: Mater Creatoris. de foto is gemaakt door Tanja Hilgers.
Ja Dorine, ik herken hier zeker wel wat in, wanneer ik bedenk hoe sommige bloemen mij lijken te lokken (veldbloemen) en andere (witte) mij wegjagen of afstoten - dan vermoed ik wel een zekere aanwezigheid in zo'n bloem. In het engels zou ik het de 'spirit' van de bloem noemen waar je je al of niet van bewust bent in zijn/haar nabijheid. Bloemen praten dan wel niet met woorden, maar kennelijk dus wel met gebaren en dat zijn dan waarschijnlijk de trillingen waar jij van spreekt. Het is dan ook niet zo vreemd dat bloemen op ons gevoel en gemoed werken.
BeantwoordenVerwijderenWat je over de verschillende gebruiken met betrekking tot de spirituele kracht van bloemen beschrijft, wekt mijn nieuwsgierigheid. Ook wat je vertelde over de namen van Maria, dat is nieuw voor mij als gewezen protestant! Was blij te lezen dat je hier meer over zult gaan schrijven!
Daar maak je de wereld echt mooier mee. Dank je wel.